Jakarta di Kingsford

Sepanjang hari dan malam, hujan jatuh tiada berhenti. Beberapa saudara-mara terkumpul dalam restauran terletak di Kingsford, dekat kampus utama Universiti New South Wales. Sudah lama saya tidak dapat peluang bergaul dan makan malam dengan hidangan Nusantara Indonesia. Selepas duduk, kami boleh dengar dan lihat satu saluran siaran TVRI.

Makanan Jakarta ada hubungan dengan makanan dari kampungku diPulau Pinang. Ayam bakar dari Java memang hampir makanan Inche Kabin. Rojak dan gaduh gaduh di jual pun di Semanunjung Malaysia, tetapi cara membuat bihun goreng dan sup bihun berlainan.
Ais campur Shanghai terlalu manis, tetapi dihidangkan dengan buah buahan exotik, seperti buah nangka. Cendol terlampau warna hijau dan tidak cukup kelemakan dengan santan yang digunakan.

Majoriti pelanggan di restaurant itu adalah pelajar universiti dari Malaysia, Singapura dan Indonesia. Hidangan yang mereka makan sehampir dengan masakan ibu bapa mereka. Terdapat beberapa kedai makan ala Indonesia dekat Anzac Parade, dengan nama semacam Ratu Sari dan Ayam Goreng Jakarta. Makanan halal pun boleh didapat di dalam satu atau dua kedai. Negara Indonesia tentulah hanya dekat dengan Australia.

Comments

TzeYin said…
Wow your Malay is probably better than mine! As I haven't been writing much of it during my years in Auckland. Very apt for the Indonesian food post...

Popular posts from this blog

Aunty Gaik Lian's - Straits Chinese, Georgetown, Penang

85 Degrees Bakery Cafe Hurstville NSW

Return to Eythrope